Followers

04 August 2011

Makin Aku Cinta (16)

Awalnya ku tak mengerti apa yang sedang ku rasakan,
segalanya berubah dan rasa rindu itupun ada,
sejak kau hadir di setiap malam di tidur ku,
aku tau sesuatu sedang, terjadi pada ku
Kadang aku cemburu,
kadang aku gelisah,
seringnya ku tak mampu lalui hari ku.
Tak dapat ku pungkiri,
hati ku yang terdalam
betapa aku,
jatuh cinta kepadanya


Kereta Emran berhenti betul-betul di bawah lampu spotlight di tepi tasik Kota Kemuning. Emran keluar meninggalkan Suria yang masih lagi terpinga-pinga di dalam kereta. Satu keluhan berat kedengaran dari bibir Emran.

~Ah!! Kusut! Kenapa aku boleh over reaction sampai macam ni? She don’t even know how I felt and now I’m treating her like she is mine.~

Suria memandang ke arah Emran yang menyandarkan diri di tiang lampu. Dia sedang berkira-kira sama ada mahu keluar atau duduk berdiam diri sahaja di dalam kereta. Ikutkan hatinya yang sedang bengang sekarang ini, mahu sahaja dia memijak dan menendang kaki Emran kemudian mencampakkan lelaki itu ke dalam tasik yang berada di depan mereka.

~Arghhh…. Geramnya!!! Bawak aku kat tepi tasik ni, tengah-tengah malam, tapi dia dok terpacak kat bawah tiang lampu. Dah lah sejuk, nasib baik lampu spotlight ni terang, kalau tak kahwin free aku malam ni. Ishh……~

Pintu kereta dibuka kasar. Suria keluar dan berdiri menghadap Emran. Dia tidak mahu menghabiskan semalaman di tepi tasik ini. Jika Emran masih tidak mahu bersuara, dia nekad, dia akan pulang. Walau apa yang terjadi sekalipun, dia tetap akan pulang.

“Encik Emran, kita datang sini, sebab nak duduk bawah tiang lampu ker?” soalan sarkastik dilemparkan kepada Emran.

“I’m sorry, Suria”

“Your sorry means nothing until you……. Achooooo” tak sempat menghabiskan ayat, Suria telah terbersin. Simtom-simtom selesema telah menjelma.

Emran berlalu ke kereta, mengambil kot jenama Calvin Klein yang tergantung dan memakaikan ke badan Suria. Rasa bersalah bertimpa-timpa di dalam dirinya. Kerana perasaannya yang kacau bilau menyebabkan gadis itu berada di sini, di tengah-tengah malam.

Suria terpempam dengan tindakan Emran. Dia tidak menyangka yagn lelaki itu boleh menjadi sangat prihatin terhadap dia. Bau wangian yang terbit dari kot lelaki itu memberi sedikit rasa lega dan bahagia. Rasa bengang yang tadi berkobar-kobar semakin menyurut. Ah, hati! Kenapa boleh jadi macam ni?

“Suria….”

“ Saya minta maaf. Saya tak berniat nak mengintip awak. Semuanya secara kebetulan”

“Kebetulan? Explain further, please.”

“ Saya pergi Amcorp Mall untuk jemput awak. Randomly. Saya tak tahu kenapa tapi naluri saya kata awak masih berada di pejabat.”

“Then..”

“Then I saw you having your dinner with HIM.”

Suria tercengang. Suasana menjadi sepi seketika.

~Dangggg!!!!! Patut la aku rasa berdebar lain macam.~

“Then..”

“Saya tunggu awak sampai rumah.”

“Awak tunggu saya? Kenapa?” Suria bertanya dengan riak wajah yang keliru. Dia memang keliru sebenarnya. Apa perlu Emran menunggu dia?

“ermmm….. saya……saya….”

~apasal tiba-tiba aku jadi gagap ni. Adeh lar. Mummy tolong Ku Em.~

“Saya, saya….. saya aper wahai Encik Ku Emran?”

~eh, sejak bila aku jadi garang pulak ni? Dah pandai gertak-gertak anak bujang orang~

“I hate it!” melengking kuat suara Emran kedengaran di malam yang sunyi.

“You hate it? For what?”

Jawapan dari Emran semakin membuatkan Suria keliru. Mula-mula gagap, bila dah boleh bercakap, terus menengking. Mungkin lelaki ini memang bermasalah.

“I hate it when I saw you with that guy. I hate myself for it.” Kali ini suara Emran sudah mengendur. Pandangan yang diberi kepada Suria juga tidak setajam selalu.

Rasa sakit perut semakin menyucuk-nyucuk. Badannya mula berpeluh dan bibir semakin pucat. Emran tahu yang gastriknya telah menyerang kerana dari tengah hari dia belum menjamah makanan. Perut yang sakit ditekan kuat.

Suria pula mula kalut melihat Emran terbongkok-bongkok sambil memegang perut. Dia dapat melihat peluh memercik keluar di dahi lelaki itu.

“Encik Emran, kenapa ni?” Suria sedang berkira-kira sama ada perlu atau tidak dia menyentuh lelaki itu.

“Gastrik” sepatah perkataan sahaja yang keluar dari mulut Emran.

“Gastrik? Encik Emran tak makan ke tadi? Ada ubat tak?” suara Suria yang cemas mengundang senyum di bibir Emran. Oh hati! Sakit-sakit pun masih boleh layan perasaan angau overdose ni.

“Boleh saya jawab soalan awak tuh nanti tak. Saya kena makan sikit sekarang”

“Makan? Mcdonalds boleh?”

“Ok jer.”

Suria menonong berjalan menuju ke kereta. Sewaktu dia membuka pintu, baru dia tersedar yang Emran masih lagi terbongkok-bongkok di bawah tiang lampu.

~Sakit sangat gayanya. Aduyaiiii…~

Suria berpaling semula mendapatkan Emran dan memapah lelaki itu masuk ke dalam kereta. Melihatkan keadaan Emran yang lemah dan tak berdaya, dia meminta kebenaran lelaki itu untuk memandu. Sebaik sahaja kunci kereta di tangan, tanpa berlengah Suria memandu laju ke kaunter Mcdonalds Drive-Thru.

########################

Pukul 2.18 pagi!

Suria dan Emran masih lagi berada di dalam kereta yang diparking di hadapan Mcdonalds Kota Kemuning. Suria yang duduk di tempat pemandu masih menjeling-jeling kearah Emran. Dia sedang berkira-kira untuk memberitahu lelaki itu yang dia ingin pulang tapi suaranya seakan tidak terkeluar bila melihatkan keadaan Emran yang nampak sangat letih. Bukannya jauh mana apartmentnya dari Mcdonalds, hanya seberang jalan. Badan Suria terasa sangat letih dan tidak selesa.

“Encik Emran…” perlahan Suria memanggil.

“ermmm…” Emran membalas tapi matanya masih terkatup.

“Saya nak balik. Dah awal pagi ni…”

Suara Suria yang lembut dan perlahan umpama lagu merdu di pendengaran Emran. Rasa letih dan sakit yang masih bersisa seakan terbang melayang. Emran membuka matanya dan memandang tepat ke arah Suria. Masih memberi pandangan tajam tapi bukan yang tajam membunuh sebaliknya Emran memberikan pandangan tajam aura pencinta wanita. Pandangan yang diharapkan mampu memberitahu rasa hatinya terus kepada Suria.

“Suria….. please don’t go..”Emran meminta perlahan.

Suria yang masih diawang-awangan akibat dari panahan pandangan arjuna Emran hanya mampu terdiam.

“This might sound crazy for you but I really need you”

“aaa….aaa….apa maksud Encik Emran”

~mamat ni perlukan aku untuk apa? Takkan la dia ada niat tak baik pulak kat aku~

“Don’t get me wrong. Saya perlukan awak sebab saya rasa saya tak mampu kehilangan awak. Sejak kali pertama kita berjumpa,saya tak tahu kenapa hati saya sentiasa teringatkan awak. Mungkin awak anggap saya gila, tapi saya sendiri pun tak tahu macam mana perasaan ni boleh hadir yang saya tahu, saya mahu awak menjadi sebahagian dari hidup saya.”

Sangat lancar dan terang kata-kata dari Emran. Dia dapat merasakan seolah-olah satu beban terlepas dari dadanya. Kini dia berdebar-debar menanti kata-kata yang akan keluar dari mulut Suria pula.
Suria terkedu. Otaknya cuba mencerna setiap patah perkataan yang keluar dari mulut Emran.

Perkataan ‘saya mahu awak menjadi sebahagian dari hidup saya’ bermain-main di fikirannya. Bukankah itu bermaksud…….

“Ha!!! Encik Emran nak saya menjadi sebahagian dari hidup Encik Emran? Saya rasa gastrik Encik Emran dah menyebabkan Encik Emran tak boleh berfikir dengan waras sekarang ni.”

“Saya serius, Suria. Apa yang saya katakan semuanya serius.”

“Nope! Encik Emran sakit sekarang, sebab tu Encik Emran merapu macam-macam. Saya nak balik”

“I am serious. I know…”

“Enough! Saya nak balik sekarang.” Suria memotong kata-kata Emran dan terus meluru keluar dari kereta. Tangannya menggigil dan kepalanya pusing. Terlalu banyak perkataan yang tak tercerna di dalam otaknya.

Emran bingkas mengejar Suria . Walaupun hatinya kecewa dengan penerimaan Suria, dia tetap tak mahu gadis itu pulang sendirian.

“Suria..” Emran memanggil namun Suria masih terus melangkah.

“Suria, tunggu…” masih tidak berhenti melangkah.

“Suria sayang, saya kata tunggu…” kali ini Suria tiada pilihan kerana tangannya sudah di genggam kemas oleh jari-jemari Emran.

“Please…… saya nak balik. Ini semua mimpi jer.” Kedengaran esak kecil berlagu dalam suara Suria.

“Ok….. I will send you home, sayang. Don’t cry” Emran menarik Suria ke kereta.

Perjalanan pulang terasa sangat lama walaupun sebenarnya hanya seberang jalan sahaja. Suria hanya berdiam dan berpura-pura memejamkan mata manakala Emran memilih untuk tidak memaksa.

5 comments:

  1. alahjai..suria..terima ajela mamat poyo tu..

    ReplyDelete
  2. aduiii...romantik pulak si Emran ni
    tp best klu Suria terima dia..
    best best...cepat2 sambung yea :)

    ReplyDelete
  3. emran ni ikutkan memang la gentleman tapi dia ader masalah nak express kan sifat gentleman tuh.... Insya Allah, saya cuba post entry baru hari ni...

    ReplyDelete