Followers

03 August 2011

Makin Aku Cinta (15)

Ku tak peduli,
bila ku benar-benar cinta, mati,
ku tak peduli.
Ku memang begini,
bila ku benar-benar cinta, mati.
Ku tak peduli,
apa saja yang, ku inginkan kamu rela
Kau takkan mengerti,
yang s’lama ini aku rasakan, pasti.
Kau tak peduli,
bilang saja yang, ku inginkan kamu rela



Makan malam bersama dengan Encik Farid ternyata tidak membosankan. Lelaki itu amat berbeza selepas waktu pejabat. Senyuman dan gelak tawa tidak lekang di dalam perbualan mereka kerana Encik Farid seorang yang agak sempoi bila berbual. Tidak sia-sia Suria menerima pelawaan untuk menemani lelaki itu makan malam bersama kerana ada sahaja cerita dan lawak yang keluar dari mulut lelaki itu.

Tetapi entah kenapa, sepanjang perbualan mereka, Suria merasakan seolah-olah dirinya diperhatikan. Hatinya berdebar-debar. Debaran yang sama seperti pagi tadi. Debaran yang cuma akan hadir bila lelaki yang bernama Ku Emran Bin Ku Hashim berada berdekatan tetapi Suria pasti yang lelaki itu tiada di sekitarnya.

Sepanjang perjalanan pulang ke rumah, hanya Encik Farid yang banyak bertanyakan soalan manakala Suria masih melayan rasa berdebar-debar di dada. Kadangkala dia seperti ternampak kereta Audi merah milik Ku Emran seperti membontoti kereta milik Encik Farid. Mungkin ini penangan ‘sawan jeritan’ dari lelaki itu. Suria meletakkan tangannya di dada untuk meredakan sedikit debaran yang di rasa.

Suria meminta Encik Farid menurunkan dia di hadapan pondok pengawal dan di berjalan kaki masuk ke kawasan apartment. Dia berasa kurang selesa untuk membiarkan ketuanya itu menghantar dia sehingga ke apartmentnya.

Pintu dibuka, salam diberi walaupun tiada penghuni di rumah. Suis lampu ruang tamu di petik dan sesaat kemudian cahaya menerangi sekelilingnya. Beg tangan di campak ke sofa, kaki melangkah ke dapur. Tekaknya terasa dahaga lantas air ditadah dari ‘water dispenser’. Setelah berasa lega, dia menuju ke arah balkoni dan menarik pintu gelongsor untuk membiarkan angin malam masuk kedalam rumah.

Badannya terasa penat tapi matanya masih belum mengantuk. Selalunya waktu-waktu seperti ini, dia sudah bergolek-golek di atas katil memujuk mata untuk lelap. Tapi malam ini, dia terpaksa melayan hati yang berdebar tanpa henti dari tadi.

Suria tidak tahu kenapa Ku Emran selalu memberikan pandangan membunuh setiap kali mereka ‘ter’jumpa secara sengaja ataupun tidak. Lelaki itu juga kerap meninggikan suara sekiranya permintaannya atau lebih tepat lagi arahannya tidak di ikuti. Bukan satu ciri lelaki idaman pada Suria. Arwah ayah tidak pernah meninggikan suara bila bercakap dengan mama. Arman juga tidak pernah meninggikan suara sepanjang perhubungan mereka malah sewaktu menuturkan kata putus dahulu pun, Arman masih bercakap dengan nada suara yang lembut.

“Ku Emran!” bibir Suria berbisik perlahan dan serta merta imej lelaki itu hadir di dalam kotak mindanya.

~Aku ni dah kenapa??? Pegi sebut-sebut pulak nama mamat sawan tuh. Dah menjangkit sawan dia agaknya~

Sedang asyik Suria melayan perasaan, dia terasa seperti dihujani batu-batu kecil. Matanya melilau mencari dari mana datangnya hujan batu kecil tersebut dan pencariannya terhenti bila pandangannya dikunci oleh seseorang. Seseorang yang tadi di sebut oleh bibirnya dan kini, bagaikan sakti, sang empunya nama itu memang berada di kawasan parkir kereta atau lebih tepat lagi di petak parkir kereta miliknya.

Ku Emran memberikan isyarat supaya Suria turun. Suria pula membalas dengan gelengan kepala. Sekali lagi Ku Emran memberikan isyarat supaya Suria turun atau dia yang akan naik. Melihatkan wajah serius Ku Emran, Suria tahu yang lelaki itu tidak akan teragak-agak untuk naik jika dia tidak turun. Dengan rasa bengang, Suria menutup pintu gelongsor dan bergegas turun. Dia tidak tahu kenapa Ku Emran sentiasa memaksa dia melakukan sesuatu yang dia tidak mahu dan dia lebih tak faham kenapa dia sendiri tetap melakukan apa yang di suruh oleh lelaki itu walaupun hatinya geram. Pelik. Yang pasti setiap kali bertentang mata dengan Ku Emran, debaran di dadanya akan hilang diganti pula dengan rasa geram dan bengang.

###############################

1 minit, 2 minit, 3 minit, 4 minit dan kini sudah 5 minit berlalu. Biarpun mereka berdepan, masih tiada kata-kata yang keluar dari mulut Suria atau Ku Emran.
Suria buntu. Dia tidak tahu mengapa Ku Emran memanggilnya turun tapi sehingga kini tiada sepatah perkataan pun yang keluar dari mulut lelaki itu.

Ku Emran juga buntu. Dia tidak tahu bagaimana mahu memulakan perbualan. Ada beratus soalan yang ingin ditanyakan kepada Suria tapi mulutnya seakan terkunci.

“Encik Emran…”

“Suria…”

Serentak mereka berdua bersuara.

“It’s ok. Encik Emran cakap dulu” Suria beralah.

“No. Ladies first”Emran cuba berlagak ‘gentleman’.

“Takper. Encik Emran cakap dulu lagipun, Encik Emran yang panggil saya turun”

“I said ladies first, so you cakap dulu”

“Saya? Actually saya cuma nak cakap yang kalau Encik Emran tak ada apa nak cakap, saya nak naik dulu. Dah lama sangat kat bawah ni. Sejuk.”

Suria menggosok-gosokkan lengannya yang kesejukan. Emran yang berdiri dihadapannya di pandang kaku. Masih tiada kata-kata yang keluar dari mulut lelaki itu. Merasakan yang lelaki itu tidak akan bersuara, Suria berpaling dan mula melangkah meninggalkan lelaki itu.

“Suria….” Emran memanggil dengan suara yang lembut lantas mematikan langkah Suria. Tapi gadis itu masih tidak memandang ke arah Emran.

“Who is that guy?”

Soalan yang terlontar dari bibir Emran benar-benar membuatkan Suria terkasima. ‘Who is that guy?’.

“Which guy? Kenapa pula Encik Emran perlu tahu?” kali ini suara Suria pula yang kedengaran tegas.
Dengan kedudukannya yang masih membelakangkan Emran, maka Emran tidak dapat meneka riak wajah Suria saat ini.

“That guy. Yang makan malam dengan awak tadi. Yang hantar awak pulang tadi. Is that your special friend?” Emran masih mengawal emosinya saat ini. Sudahlah hatinya sakit melihat Suria dengan lelaki lain, kini soalan yang di beri di jawab dengan soalan juga. Sesuatu yang amat dia benci.

“Yang makan malam dengan saya? Yang hantar saya pulang? Macam mana Encik Emran tahu saya makan dengan siapa dan siapa yang hantar saya pulang? Encik Emran mengintip saya ker? Dah lama buat kerja macam ni?”

Kali ini Suria tak peduli. Apa nak jadi pun, jadi lah. Dia benar-benar tak paham dengan lelaki yang bernama Ku Emran ini. Dahlah suka memaksa dan menjerit, kini lelaki ini sudah mula mahu masuk campur dalam kehidupan dia pulak. Mandat dari siapa yang lelaki ini dapat sehingga berani mengintip setiap perbuatannya.

Emran pula semakin panas hati. Rambutnya di raup keras. Dia benci bila jawapan yang diharapkan menjadi soalan pula untuk dia jawab. Jika tak kerana sudah tengah malam, mahu sahaja dia menengking gadis di hadapannya ini supaya dia mendapat jawapan yang dia mahu.

“Just answer me, Suria!”

“I won’t give you any answer and I am wondering, WHY I should answer your question. I demand for an explaination from you, Encik Emran.” Suria masih berdegil. Rasa bengang dan sakit hati sudah mula bertamu dalam dadanya.

“Fine. I will explain tapi bukan kat sini”

Serentak dengan itu, Emran terus menarik lengan Suria dan menolak gadis itu masuk ke dalam kereta. Suria yang tidak menyangka akan ditarik terpinga-pinga bila pintu kereta di tutup dan kereta mula bergerak.

~Alamak! Mamat ni nak bawak aku lari ker?~

5 comments:

  1. bestlaa... emran dah cemburu..

    ReplyDelete
  2. Emran ni memang ada masalah sikit nak expresskan perasaan dia.... ego lelaki lar....

    ReplyDelete
  3. suka2..cepat2 arr masukkan n3 lagi
    huhuhuuhuhuu ;(

    ReplyDelete