Followers

03 August 2011

Makin Aku Cinta (14)

I never felt like this before.
Just when I leave, I'm back for more.
Nothing else here seems to matter.
In these ever-changing days,
You're the one thing that remains.
I could stay like this forever.


Emran masih leka dengan lakaran-lakaran dan model-model bangunan yang berada di dalam pejabatnya. Perut yang sudah berkeroncong mengingatkan dia yang belum ada sebutir nasi pun yang dia jamah hari ini. Pensil di letakkan di atas meja dan dia melakukan sedikit senaman regangan untuk mengendurkan urat saraf yang terasa ketat. Gelas di hujung meja diambil dengan niat ingin meneguk baki kopi yang ada tapi yang tinggal hanyalah serdak kopi sahaja. Ternyata perutnya memang memerlukan sesuatu untuk diisi.

Baru sahaja dia bangun untuk berdiri, telefonnya menjerit-jerit minta di angkat. Adik! Desis hatinya.

“Hello baby….”

“Assalamualaikum Along ku tersayang. Dah tak tahu adab jawab telefon ker?” suara Erlina yang kedengran serius mengundang tawa di bibir Emran. Erlina dan serius umpama air dan minyak, takkan bersatu.

“Alaikumsalam wahai adindaku yang comel. Apakah gerangannya adinda menghubungi kekanda lewat petang ini. Adakah adinda membawa perkhabaran gembira untuk kekanda sultan”

“uwekkk….. Along ni dah kenapa? Tersampuk Puteri Gunung Ledang ke sampai nak bersastera sangat?”

“Mana ada Puteri Gunung Ledang, cuma kebelakangan ni asyik mimpi pasal masak lemak cili api jer.”

Emran berkias-kias dengan adiknya. Dia masih belum mahu berkongsi rahsia dengan Erlina.

“Tak kisah la Puteri Gunung Ledang ker, masak lemak cili api ker yang penting mummy suruh tanya, along balik makan malam kat rumah tak malam ni?”

“Makan malam? Awalnya mummy suruh tanya. Baru pukul 4 lebih, takkan mummy dah nak masak dinner kot?”

“Along!!!!! Awal apanya? Dah pukul 7.20 lar. Takkan tak tau tengok jam kot, ker jam tangan along yang mahal tuh dah rosak???” suara Erlina yang separuh menjerit menyebabkan Emran menjauhkan sedikit telefon dari telinganya.

“Ala, baru pukul 7.20……. WHAT!!!!! DAH PUKUL 7.20!!!!!! kenapa sekarang baru adik telefon. Along dah lambat ni. Bagitahu mummy, along tak makan kat rumah mummy. Bye”

Kali ini Erlina pula yang terpaksa menjauhkan telefon dari telinga bila tiba-tiba Emran menjerit. Dia dapat merasakan semenjak pulang dari bercuti di Port Dickson tempoh hari, perangai abangnya semakin pelik. Apakah???? Tapi takkan pula secepat ini?

Erlina tidak mahu terlalu melayan firasat hati, sebaliknya dia memutuskan untuk menunggu masa yang sesuai untuk terus bertanya kepada alongnya itu.

#########################

Helaian-helaian kertas yang bersepah di atas meja kerjanya di susun dan diletakkan di tempat bersesuaian. Komputer di tutup, laci meja di kunci. Suria telah sedia untuk pulang. Memo kecil tulisan tangan Juliana di tatap.

Suria,
Sorry aku tak dapat tunggu kau hari ni.
Kau jangan balik lambat-lambat. Take care.
Luv,
Juliana.


Gara-gara projek Hotel Impiana, impian Suria untuk pulang awal tertangguh lagi. Dia memandang ke sekeliling kawasan pejabat. Masih terdapat beberapa orang staff lagi yang tinggal malahan ketuanya, Encik Farid juga masih tidak menunjukkan tanda-tanda untuk pulang walaupun jam sudah menginjak ke pukul 8 malam.

Perut Suria sudah bergendang menyanyikan lagu irama Malaysia. Memikirkan hanya ada megi mee yang tinggal di rumah, dia memutuskan untuk makan malam dahulu sebelum pulang. Sambil memikirkan apakah makanan yang ingin di santap untuk hidangan makan malam, dia melangkah keluar dari pejabat.

Sebaik tiba di kawasan lobi, dia memutuskan mahu membungkus Subway sandwich untuk dibawa pulang ke rumah sahaja. Tiada mood untuk mengambil makanan yang berat-berat kerana dia sangat pasti, tiba sahaja di rumah nanti, dia akan mandi, makan dan terus tidur.

Sementara menunggu makanan yang di order siap dibungkus, mata Suria memerhatikan orang ramai yang keluar dan masuk ke dalam pusat membeli belah di sebelah bangunan pejabatnya.

“Suria!” satu suara menegur perlahan membuatkan Suria berpaling.

“Eh, Encik Farid.”

“Dinner?”

“Yup. Bungkus jer.”

“Kenapa tak makan kat sini?”

“Dah lambat. I’m not driving today, so I need to take a cab.”

“Not driving? Where is your car?”

“Workshop. Minor accident semalam.”

“ohhh..”

Perbualan mereka terhenti seketika ketika gadis pelayan di Subway menghulurkan bungkusan pesanan milik Suria. Mata gadis itu tidak berganjak dari memandang ke arah Encik Farid. Kacak, bergaya dan sopan, jangankan gadis, mak-mak gadis pun akan berebut nak pandang buat calon menantu.

“Suria, temankan saya dinner, boleh?”

“Ha? Dinner?”

“Ye lar. I said ‘dinner’. Kenapa?”

“Tapi dah lewat.”

“Saya hantar awak balik nanti”

“tapi….”

“Please Suria…”

“Ok”

Mendengarkan suara Encik Farid yang penuh mengharap membuatkan Suria tidak sampai hati untuk menolak. Setakat temankan bos dinner, apa lah sangat. Bukannya mereka keluar ber’dating’. Sudahnya, sandwich yang siap dibungkus tadi di buka semula dan mereka memilih untuk duduk di kerusi yang berdekatan dengan ruangan menunggu teksi.

No comments:

Post a Comment