Followers

14 February 2012

Makin Aku Cinta (32)

All My Life
I Prayed For Someone Like You
And I Thank God
That I..That I Finally Found You
All My Life
I Prayed For Someone Like You
And I Hope That You Feel The Same Way Too
Yes, I Pray That You Do Love Me Too
You're All That I've Ever Known,
When You Smile My Face Glows
You Picked Me Up When I Was Down
Say...You're All That I've Ever Known
When You Smile My Face Glows
You Picked Me Up When I Was Down
And I Hope That You
Feel The Same Way Too
Yes, I Pray That You Do Love Me Too


Setengah jam sudah berlalu sejak Suria melabuhkan punggungnya di dalam kereta Emran. Selain dari menjawab salam yang dihulur, tiada perkataan atau ayat lain yang keluar dari mulut Suria. Diam membisu, sunyi sepi sahaja. Emran mati akal.

Emran datang menjumput Suria bila gadis itu memberitahu yang mereka perlu berbincang. Dalam hati kecil Emran, dia sangat berharap agar Suria dapat memberikan peluang untuk dia menjelaskan tentang peristiwa semalam. Semalaman lenanya tak kunjung tiba dek kerana terlalu memikirkan tentang apa yang terjadi di pejabat Sherly. Dia sanggup membatalkan semua temujanji semata-mata untuk memujuk Suria. Sesuatu yang tak pernah dia lakukan sejak pemergian arwah Najiha.

Perjalanan mereka hampir tiba ke destinasinya. Tasik Shah Alam! Tempat yang pernah menyaksikan Emran meluahkan rasa hatinya yang terpendam terhadap Suria.

Ada beberapa orang pengunjung yang sedang berjogging dan melakukan senaman ringkas di sekitar kawasan tasik. Suria berjalan terus menuju ke salah sebuah bangku yang tersedia. Cuaca yang nyaman dan berangin mengurangkan sedikit tekanan yang dia rasai di dalam dadanya.

Emran memilih untuk duduk berhadapan dengan Suria. Terlalu lama rasanya dia tidak dapat menatap wajah yang dia rindui ini. Walaupun semalam mereka bertemu, tapi pertemuan itu berlangsung dalam suasana yang amat mengetatkan dada. Terasa separuh dari bebanan rindunya hilang walaupun tiada walau segaris senyuman yang Suria berikan.

“ehemm…” Suria membasahkan tekak yang terasa kering tiba-tiba. Segala kekuatan yang dikumpulkan dari tadi hilang bila melihatkan pandangan mata Emran yang tajam menusuk terus ke dalam hatinya. Pandangan mata yang lembut dan penuh kerinduan.

- Oh, hati!!! Bertabahlah. Bukan masanya untuk kau mengkhianati perasaan aku hari ini.
Emran menanti dengan sabar apa yang ingin Suria katakan. Dia telah berjanji untuk mendengar dan menjawab apa sahaja persoalan yang bermain di dalam fikiran Suria. Tiada apa yang ingin di sembunyikan kerana dia memang benar-benar yakin dan jujur dalam hubungan mereka.

“ Apa hubungan awak dengan Sherly sebenarnya, Ku Emran?”

Emran tersentak dengan soalan yang keluar dari mulut Suria. Dia tidak faham apa sebenarnya yang gadis itu cuba tanyakan. Nafas di tarik dan dihembus perlahan.

“Sherly merupakan salah seorang client syarikat saya. Saya pereka untuk projek hotel yang mereka akan bangunkan. Dia juga merupakan anak kepada kawan papa dan kawan lama saya. Tiada hubungan lain antara kami.” Tenang sahaja Emran menjawab. Matanya masih memandang tepat ke wajah Suria.

“Kawan lama? Bukan bakal isteri?” tajam sahaja suara yang keluar dari mulut Suria.

“Bakal isteri? Apa yang you merepek ni. Selain dari you, I tak ada calon lain untuk dijadikan bakal isteri, love. I cuma inginkan you sahaja untuk jadi isteri I, bukan orang lain.”

Suria mula keliru. Emran kelihatan amat yakin dengan setiap tutur kata dan riak wajah lelaki itu tidak langsung nampak seperti lelaki itu sedang menipu. Sekarang dia benar-benar tidak tahu siapa yang patut dia percayai. Tak mungkin Sherly mahu menipu dia. Apa kepentingan yang akan Sherly dapat jika Sherly menipu dia.

“Saya tak tahu siapa yang sepatutnya saya percaya sekarang, Emran. Sherly kata awak bakal suami dia. Awak pula menafikan yang dia bakal isteri awak. Saya buntu sekarang”

Airmata hampir menitis keluar. Hati Suria sakit memikirkan permasalahan cintanya kini. Dia membiarkan Emran meraih jari jemarinya.

“Love, I tak pernah mengkhianati hubungan kita. Apa yang I tahu ialah, I sayangkan you. There is no other woman that I want except you. I am head over heel in love with you. Jika betul I ni tunangan orang, takkan I sanggup nak berdepan dengan mama you dan yang paling penting, kalau I ni tunangan orang, I takkan beritahu keluarga I supaya pergi meminang you hujung minggu ni. Did I make it clear to you?”

Tergamam seketika Suria bila mendengarkan yang Emran telah nekad untuk menghantar rombongan untuk meminang dia walaupun situasi hubungan mereka kini agak tidak menentu. Ternyata lelaki itu benar-benar serius dengan setiap tutur katanya. Hujung minggu ini genaplah sebulan usia hubungan mereka dan ternyata setakat ini lelaki itu mengotakan setiap apa yang pernah dia katakan dahulu.

“Em…… saya…saya…” Suria kehilangan kata-kata. Di saat hati dan perasaannya sedang berkecamuk, lelaki ini tenang sahaja berbicara tentang masa depan.

“Love, I’ve told you earlier, I memang serius dengan hubungan kita. Dah berkali-kali I katakana yang tak ada wanita lain dalam hati I sekarang kecuali you sahaja dan you tak sepatutnya meragui kasih sayang I pada you. I dah berterus terang dengan keluarga I tentang hubungan kita dan tiada apa-apa halangan. Mama you pun dah bagi kebenaran untuk I datang merisik dan meminang, so I rasa apa yang buat sekarang ni sudah lebih dari cukup untuk meyakinkan you kan, sayang.”

Lembut sahaja setiap tutur kata yang keluar dari mulut Emran. Tiada sedikit keraguan pun yang kelihatan.

“Em, betul you memang tak ada apa-apa hubungan dengan Sherly?” Suria bertanya untuk kali terakhir.

“Love, look at my eyes and tell me, am I lied to you?” Emran menolak dagu Suria supaya mata mereka bertentangan. Pandangan mata Emran menusuk terus ke dalam hati Suria dan membunuh setiap keraguan yang ada.

“I love you, Suria. Always remember that.” Bisikan romantis itu kedengaran.

Kini Suria mampu tersenyum lega. Dia amat pasti yang lelaki itu ikhlas dalam mencintai dirinya.

###########################

Suasana di perkarangan chalet milik Puan Melati meriah dengan kehadiran beberapa biji kereta mewah yang datang dengan hajat mahu menyunting bunga di taman yang sedang berkembang mekar. Suria yang jelita disolek nipis menyarungkan sepasang baju kurung moden berwarna merah jambu yang dihadiahkan oleh Ku Mardhiana. Jika diikutkan, Suria memilih untuk bersederhana sahaja tapi bila terus didesak, mahu atau tidak dia terpaksa mengikutkan sahaja kehendak ibunya dan bakal ibu mertuanya itu.

Kelibat Sherly langsung tidak kelihatan sejak dari hari dia bersemuka dengan Emran. Bila dia bertanya kepada lelaki itu, Emran hanya menjawab yang dia tidak tahu. Segala urusan yang berkaitan di antara syarikat Emran dan syarikat milik Sherly kini diuruskan oleh Harold. Hanya sesuatu yang menjadi tanda tanya di benak Suria ketika ini. Kehadiran seorang lelaki yang sejak dari pagi tadi berada di sisi ibunya. Walaupun kelakuan lelaki itu dan ibunya tidak terlalu menjelekkan pandangan mata, namun Suria tetap bimbang. Siapa lelaki itu dan apa hubungan lelaki itu dengan mama.
Sedang dia melayan soalan-soalan yang berlegar di dalam mindanya, Fidah, sahabat baiknya di kampung mencuit perlahan.

“Dah sampai masa sarung cincin. Kau senyum lebih sikit.”

Saat ini, jantung Suria berdebar tak terkata. Berpeluh tangan dan kakinya bila Ku Mardhiana melabuhkan punggung di sebelahnya. Erlina yang memegang bekas cincin tak habis-habis tersenyum. Tentu sekali gadis itu menerima dia dengan hati yang sangat terbuka kerana mereka sekepala dalam mengenakan Ku Emran.

Sebentuk cincin emas putih disarungkan ke jari manis Suria. Tangan Ku Mardhiana disalam dan di cium. Ku Mardhiana membalas dengan satu pelukan hangat sambil berbisik lembut di telinga Suria.

“Terima kasih, Suria sebab sudi terima anak Mummy.” Pelukan erat Ku Mardhiana terpaksa dileraikan bila Erlina merengek mahu bergambar bersama bakal kakak iparnya. Selepas bergambar bersama Erlina, Suria memanggil pula ibunya untuk bergambar bersama-sama Ku Mardhiana dan juga Erlina.

Selesai bergambar, masing-masing berlalu keluar dari bilik Suria untuk menikmati hidangan yang telah di sediakan. Suria menilik-nilik cincin yang terletak cantik di jarinya kini. Satu senyuman gembira terukir.

Lagu Tercipta Untukku yang berkumandang dari telefon bimbitnya membuat senyuman Suria bertambah mekar.

“Assalamualaikum, Encik Emran”

“Wa alaikum mussalam, Puan Emran” kedengaran suara Emran amat ceria di hujung talian.

“Em, saya belum jadi Puan Emran lagi la. Sekarang ni saya masih Cik Suria lagi.”

“You gonna be Mrs Emran very soon, love. I just want you to remember that. It will be very soon.”

“Awak kat mana? Dah makan?”Suria menukar haluan perbualan mereka saat ini. Dia sebenarnya malu dan berdebar-debar setiap kali Emran

“I belum makan lagi, sayang. Tunggu you keluar dari bilik untuk layan I makan.”

“Awak tunggu sekejap yer. Saya keluar sekarang.” Suria membetulkan sedikit selendang yang menutupi rambutnya sebelum dia melangkah keluar dari bilik.

Dari pintu rumahnya, dia sudah nampak kelibat Emran yang tersenyum manis menanti dia menghampiri. Suria mengatur langkah perlahan menuju ke arah Emran.

Pandangan mata Emran yang tajam merenung dirinya membuatkan hati Suria tak keruan. Setiap kali lelaki itu memberikan renungan tajam, Suria terasa seperti lelaki itu telah menyentuh lubuk hatinya yang paling dalam dan menghantarkan rasa hangat yang bukan sedikit. Lebih-lebih lagi kini dia telah menjadi tunangan lelaki itu secara rasmi, seperti keseluruhan rasa cinta yang ada di dalam hatinya kini tertumpah hanya untuk lelaki itu.

“Love, boleh tak kita nikah jer hari ni?”

Soalan yang keluar dari mulut Emran sebaik sahaja mereka berhadapan benar-benar membuatkan Suria seperti mahu melompat terkejut. KAHWIN SEKARANG????? Apa sudah kemaruk sangatkah lelaki ini.

“Ni…Ni…Nikah hari ni? Awak dah kenapa ni, Emran? Lapar sangat sangat dah tak boleh berfikir ker?”

Emran tersenyum sebelum membalas dengan bisikan.

“You cantik sangat hari ni. I takut tak boleh tidur. Tak sabar nak tunggu hari you jadi milik I sepenuhnya. Love you so much, Suria!”

Merah padam pipi Suria mendengarkan bisikan dari Emran, Ah!!! Lelaki itu memang tahu bagaimana mahu mencuri hatinya.

Suara deheman dari seseoran gmembuatkan Suria dan Emran berpaling. Lelaki yang menjadi tanda tanya di minda Suria sebentar tadi berada berdekatan dengan mereka dan kelihatan seperti Emran mengenali lelaki itu.

“Tahniah, Emran. Semoga sabar menunggu hari bahagia nanti.” Lelaki itu menghulurkan tangan untuk berjabat dengan Emran.

“Terima kasih, Uncle Zack. By the way, uncle datang dengan rombongan daddy sekali ke? Tak nampak pun uncle kat villa masa berkumpul?”

“Tak. Uncle tak datang dengan rombongan Emran. Uncle datang atas jemputan….” Belum sempat lelaki yang dipanggil Zack itu menjawab, Puan Melati, mama Suria sudah datang mencelah.

“Zack, you dah berkenalan dengan bakal menantu dan anak I?” mama bertanya kepada lelaki itu.

“I memang kenal dengan bakal menantu you ni, Melati. Tapi anak you, I belum berkenalan lagi.” Tiga pasang mata kini tertumpu kepada Suria.

“Su, mama kenalkan, ni Uncle Zack, ayah kepada Sherly. Uncle Zack ni kawan lama mama dan arwah ayah.” Mama dengan ramahnya memperkenalkan secara rasmi lelaki yang bernama Uncle Zack itu. Ayah Sherly? Bermakna, inilah Tan Sri Zakaria yang mempunyai rangkaian hotel di Malaysia, Indonesia dan China itu.

Sebaik sahaja selesai sesi memperkenalkan diri, mama dan Uncle Zack berlalu pergi menemui keluarga Emran yang sedang bersiap-siap untuk pulang ke Shah Alam. Suria terdiam dan terkedu. Dia nampak cahaya kegembiraan di mata mama. Cahaya yang hilang sejak arwah ayah meninggal dunia. Jauh di sudut hatinya, Suria tahu ada sesuatu antara mama dan Uncle Zack dan Suria pasti terima jika Uncle Zack mampu menjaga dan menggembirakan hati mama tapi masalahnya sekarang, Uncle Zack adalah ayah kepada Sherly dan Sherly adalah manita yang hampir membuatkan hubungan antara dia dan Emran berantakan. Mama-Uncle Zack-Sherly-Emran. Oh! Tiba-tiba Suria rasa seperti mahu pengsan.

2 comments:

  1. moga ikatan mereka akan kekal hingga ke pelamin.... Suria, tlg jaga Ku Emran baik2... jgn biarkan Sherly porak perandakan hubungan cinta uolz....

    ReplyDelete
  2. nak lg cpt sambung ar

    ReplyDelete