Followers

16 December 2011

Makin Aku Cinta (29)

Semalaman terkenangkan dirimu
Mengalir air mataku membasahi pipi
Mengapa kau sanggup meninggalkan diriku
Sedangkan kau tahu perasaan ini
Kau berjanji akulah kekasihmu
Sanggupku singkirkan semua cinta yang lalu
Tidak ku duga ini akan terjadi
Kata perpisahan yang kau pinta


Hujan renyai-renyai masih lagi turun ketika kelibat Encik Farid tiba di tempat kejadian kemalangan. Tidak lama selepas itu, mekanik dan kereta penunda juga tiba. Segala permasalahan dan aturan untuk kereta Suria di selesaikan oleh lelaki itu. Ketika ini, tiada kata mahupun suara yang mampu keluar dari mulut Suria. Hati dan perasaannya masih lagi terluka dan sedih. Pada Sherly dan Encik Farid, dia cuma mengkhabarkan yang dirinya masih lagi dalam mood terkejut kerana kemalangan yang berlaku jadi tiada soal-jawab lagi yang berlarutan.

Setelah urusan dengan mekanik dan kereta penunda selesai, Suria lekas-lekas mengajak Encik Farid berlalu walaupun lelaki itu agak keberatan untuk meninggalkan Sherly seorang diri. Tapi setelah Sherly berkali-kali menegaskan yang dia boleh menunggu ‘bakal tunangnya’ seorang diri, Encik Farid menurutkan sahaja. Sementelah pula dia melihat keadaan Suria yang nampak sangat letih dan lesu.
Segala-galanya seakan berakhir bagi Suria. Dia nampak kerisauan yang terpamer di wajah Emran yang tiba sebaik sahaja kereta milik Encik Farid membuat pusingan U untuk keluar ke jalan besar. Dia juga nampak betapa gembira dan leganya wajah Sherly sebaik sahaja Emran tiba. Kini dia mengerti. Pasti Emran risaukan keadaan Sherly setelah melihat kondisi keretanya yang agak remuk di bahagian hadapan dan pasti Sherly amat lega setelah ‘bakal tunang’ yang di tunggu tiba untuk menenangkan jiwa. Hati Suria sangat hancur walaupun belum sampai menjadi debu tapi sudah cukup membuatkan dia rasa sakit yang amat. Lebih sakit dari sewaktu ditinggalkan Arman dahulu.

“Suria, awak ok ker?” perlahan sahaja suara Encik Farid bertanya. Lelaki ini memang terkenal dengan kesopanannya bila berkata-kata.

“ermmmm…….. yup. Thank you for asking” Suria masih memandang keluar tingkap. Dia tidak mahu Encik Farid melihat kesedihan yang bersarang di dalam hatinya saat ini.

“Saya belum makan tengah hari. Would you mind if I bring you for lunch before I sent you home?” terasa kebas pipi Encik Farid sewaktu mengajak Suria menemaninya makan tengah hari.

Pertama kali mengajak seorang gadis menemani dia untuk makan tengah hari. Walaupun ini bukan kali pertama mereka akan makan berdua tetapi kali ini sedikit istimewa kerana ianya berlaku di luar waktu pejabat dan tiada kena mengena dengan kerja.

Suria menelan air liur yang terasa semakin kesat. Dia tidak tahu apa jawapan yang paling sesuai untuk dia katakan sekarang. Jika dia menolak, dia takut kelihatan seperti dia mempergunakan bosnya itu untuk melepaskan diri.

“Tapi Encik Farid……..” Suria serba-salah.

“By the way, I’m not taking ‘NO’ as an answer. So?” Encik Farid tersenyum kecil.

“Do I have a choice? Tapi boleh tak kita pergi makan kat area rumah saya jer. I’m really sorry but I think I need a good rest after what happened. Do you mind?”

Suria sekadar membeli jiwa bossnya itu. Lagi pula sekadar hanya menemani Encik Farid makan tenngah hari, apalah sangat jika dibandingkan dengan pertolongan lelaki ini yang sudi menghulurkan bantuan di saat-saat dia sangat memerlukan.

“No problem, as long as you temankan I makan. Thank you , Suria!” gembira sungguh Encik Farid dengan persetujuan Suria untuk menemani dia makan tengah hari bersama. Walaupun dia tahu yang gadis itu berasa sedikit terpaksa, tapi sekurang-kurangnya impian yang dia pendam selama ini bakal terlaksana. Senyuman masih tersisa di bibir Encik Farid.

######################################################

Emran masih gigih mendail nombor telefon milik Suria. Sudah hampir 2 jam dia bertunggu-tangga di tempat parkir kereta apartmen yang diduduki Suria namun bayang gadis itu pun dia tidak nampak. Jari jemarinya semakin sakit akibat dari mendail dan menghantar BBM kepada Suria tanpa henti. Saat ini hanya Allah sahaja yang tahu betapa risau dan gundah gulananya rasa hati Emran bila memikirkan keadaan Suria.

Sebaik sahaja dia menerima panggilan dari Sherly mengenai kemalangan yang dialami gadis itu berhampiran dengan kawasan rumahnya, Emran tanpa berfikir panjang besetuju memberikan bantuan sementelah pula dia memang mengenali Sherly dan keluarganya. Tiba di tempat kejadian, hati Emran mula berdebar kencang. Terpandang sahaja kereta Honda Jazz yang sedang di tunda, mahu sahaja dia meninggalkan Sherly dan mendapatkan pemilik kereta tersebut.

Tapi segala kerisauan dan kebimbangan yang dirasai Emran bertukar dengan api cemburu yang menyala-nyala bila Sherly menyatakan yang Suria telah berlalu pergi dengan seorang lelaki lain. Menurut Sherly, lelaki itu mungkin teman lelaki Suria kerana mereka kelihatan amat mesra berdua dan lelaki yang bernama Farid itu sangat mengambil berat tentang keadaan Suria.

Satu hentakan keras dilepaskan di stereng keretanya. Perasaan yang bercampur baur saat ini betul-betul membuatkan Emran seperti hilang ingatan. Dia sakit hati, dalam masa yang sama dia risaukan keadaan Suria. Bukan risau yang sedikit-sedikit, tapi terlalu risau. Segala kata-kata Sherly tentang kemesraan yang dia nampak antara Suria dan Farid sebentar tadi umpama pemain cakera padat yang diulang putar.

“I think, Encik Farid tu memang boyfriend Suria la. Cepat betul dia sampai bila Suria bagitahu yang kereta dia kemalangan and he looked so worried. I rasa kalau la Suria tu cedera, mungkin dia akan dukung Suria terus bawak pergi hospital. Bertuah sungguh Suria tuh dapat kekasih yang sangat prihatin. Kalau I jadi Suria, I akan simpan Encik Farid tu dalam poket. Hahahahaha…”

Walaupun Sherly tertawa gembira bila menceritakan tentang Suria dan Farid, Emran tiada reaksi langsung walau untuk senyum. Segala urat saraf yang ada di tubuhnya saat itu seakan mati mendengarkan setiap pujian dari Sherly kepada Farid.

Emran keluar dari keretanya dan mencuba untuk mendail nombor telefon milik Suria sekali lagi. Kali ini ada nada dering tapi sayangnya tidak dijawab. Emran meraup kasar rambutnya.

“DAMN!!!!!!!” telefon di hempaskan ke jalan. Sesaat kemudian baru dia tersedar.

- Aduh! Bodohnya aku ni. Ikutkan perasaan sangat. Yang aku pergi baling telefon tu buat apa. Macam mana aku nak call Suria nanti. Suria!! Why you did this to me. Apa salah Em???


Emran sudah terduduk di tepi keretanya sambil mata masih memandang tepat ke arah telefon yang sudah hancur berkecai.

Di sebalik langsir, sepasang mata yang bengkak menangis memerhatikan setiap tingkah laku Emran. Airmata masih belum mahu berhenti mengalir kerana mulut bisa mengatakan benci tapi dalam hati masih mahu menanti.

5 comments:

  1. nak lg nape pendk sang ni.huhuhuhu

    ReplyDelete
  2. bila nk sambung ni..dah lama tnggu new n3 pleaseee sambung lg.

    ReplyDelete
  3. pls sambung cpat2 x sabar nak tau huhuhuhu

    ReplyDelete
  4. kenapa la cepat nk jump to conclusion cepat sgt percaya pada kata-kata org lain. siasat dl sebelum ambik apa-apa keputusan. aduh bodoh betul la manusia 2 org ni dipermain sherry mangku hayun tu. ish geram2x.

    ReplyDelete