Followers

29 November 2011

Makin Aku Cinta (27)

Selembut bicara
Sehalus sentuhanmu
Layangan pesonamu
Tak mungkin ku lupa jelingan pertama
Nan indah penuh makna
Akan ku sahut cintamu itu
Bersama kita menuju bahagia
Takkan lagiku sendiri
Kasih yang berlabuh kini
Terasa keabadian cinta kau beri
Mungkinkah daku bermimpi
Sebahagia begini
Ini bukan ilusi oh... kasih


Langit cerah dengan matahari yang menebarkan cahaya keemasannya ke seluruh alam. Pagi Emran dikejutkan dengan ketukan bertalu-talu di pintu biliknya. Sangkanya dia dapat la melelapkan mata barang sepicing dua lagi selepas menunaikan solat subuh tapi ternyata segalanya tidak akan menjadi kenyataan. Dengan langkah yang lemah dan longlai, dia menuju ke pintu bilik.

“Morning! Along… it’s breakfast time.” Erlina separuh menjerit mengajak abang kesayangannya itu bersarapan bersama. Dia teruja kerana bukan selalu mereka sekeluarga dapat bersarapan bersama-sama. Selalunya hanya dia dan mummy sahaja yang ada di meja makan.

“Lin breakfast la dulu. Along penat la. Nak tidur lagi ni.” Emran menarik comforter yang sudah jatuh melurut ke lantai.

“There is no excuse. Mummy dengan daddy tengah tunggu Along turun. Kalau along tak mahu turun, Lin akan pastikan mummy dengan daddy tak pergi Port Dickson.”

Tubuh Emran yang sudah berselubung comforter bingkas bangun bila telinganya menangkap perkataan ‘Port Dickson’.

“Port Dickson? Ada apa dengan tempat tuh” Emran buat-buat blur. Padahal dalam hati dah macam gendang kena palu.

- Takkan si Lin ni dah tahu??

“Along, you are not a good actor. I know where were you last night. So, you better wake up now and tell mummy and daddy about it or else, I will do.” Erlina sudah mengacah-ngacah mahu keluar dari bilik. Emran tahu yang jika dia tidak bangkit sekarang, Erlina pasti akan menunaikan kata-katanya.

“What ever you know, you better keep it to yourself. I will tell them myself. Give me ten minutes and I will going down. Now you leave”

“You better fast, if not…….” Erlina sudah menayangkan muka nakalnya dengan menaik-naikkan kening.

“KU ERLINAAA……..” saat Erman mula menjerit, Erlina sudah mencicit lari turun ke bawah.

#####################################

Sayup-sayup telinga Emran dapat menangkap suara Erlina yang sedang sibuk bercerita tentang pejabat dan rakan sekerjanya. Dia yang baru mula bertugas seminggu yang lalu kelihatan amat teruja dengan pengalaman barunya itu. Emran bersyukur yang kini adiknya itu sudah semakin matang dan mampu mengatur kehidupannya sendiri. Sedikit sebanyak terbit juga rasa bangga di hatinya kerana Erlina memilih untuk belajar berdikari dengan mencari pekerjaan sendiri tanpa mengharapkan bantuan dari bapa mereka.

Erlina menyimpul senyum ketika Emran menarik kerusi dihadapannya. Emran pula hanya menghantarkan isyarat mata menyuruh supaya Erlina mendiamkan diri. Erlina membalas dengan satu jeliran lidah, sengaja mengejek abangnya. Kelakuan mereka berdua hanya diperhatikan dengan penuh minat oleh Ku Hashim dan isterinya, Ku Mardhiah.

“Ku Lin, kenapa jelir-jelir lidah depan rezeki ni?” Ku Mardhiah menegur perlakuan anak gadisnya yang kelihatan tidak sopan di hadapan makanan. Erlina menarik muka sementara Emran menunjukkan isyarat ‘padan muka’ kepada adiknya itu.

“Ku Em, ada apa-apa yang daddy dan mummy perlu tahu ke? Nampak macam Ku Em dan Ku Lin menyembunyikan sesuatu dari kami berdua.” Kali ini Ku Hashim pula yang bersuara. Erlina yang tadinya menarik muka kini tersenyum sinis melihatkan Emran yang terhenti suapan ke mulut. Pertanyaan dari Ku Hashim mematikan seleranya.

Emran menundukkan kepala. Sudu di tangan di letakkan di tepi pinggan. Air kopi di dalam cawan di teguk perlahan. Saat dia mengangkat kepala, dia ternampak Erlina membuat kening ‘double jerk’. Dia tahu yang adiknya itu menunggu masa untuk dia membuka mulut. Entah kenapa ketika ini dia rasa seperti urat sarafnya kejang dan beku. Rasa yang sama seperti mana ketika dia meminta mummy dan daddynya merisik dan meminang arwah Najiha dahulu. Emran menggenggam erat jari jemarinya sendiri.

Akhirnya….

“Mummy…daddy…. Ku Em nak kahwin…..”

Ku Hashim terhenti dari membaca surat khabar.

Ku Mardhiah tercengang dan mati kata.

Ku Erlina pula tersenyum gembira.

~ Yes!! Along nak kahwin!!!

4 comments:

  1. haah...x puas arr :(

    ReplyDelete
  2. haha pendk sangt apa kes ni? x puas ler

    ReplyDelete
  3. sabar yer semua.... ada sambungan lagik..... Angels tgh rushing sikit ni so post yang ini dulu....... insya-Allah akan post entry panjang sikit....

    ReplyDelete