Followers

11 October 2011

Makin Aku Cinta (25)

Aku ingin engkau selalu
Hadir dan temani aku
Di setiap langkah yang menyakiniku
Kau tercipta untukku
Pasti waktu akan mampu
Memanggil seluruh ragaku
Ku ingin kau tahu ku selalu milikmu
Yang mencintaimu
Sepanjang hidupku..



Suria tiba di Port Dickson ketika jam menginjak ke pukul 10 pagi. Dia sempat bersarapan pagi bersama Emran setelah lelaki itu mengugut mahu menghantar dia hingga ke PD jika dia enggan bersarapan bersama. Malas mahu bertelagah, Suria hanya mengikutkan sahaja kerenah Emran. Dalam hati, dia juga suka kerana jika dia menghabiskan hujung minggu di kampung, pasti dia tidak dapat menatap wajah kacak Emran. Kebelakangan ini hatinya akan mudah berasa kehilangan jika lelaki itu tiada. Dia amat yakin kini yang Emran memang sudah mendapat tempat di dalam hatinya. Kepulangannya ke kampung kali ini untuk mengkhabarkan tentang hubungan mereka kepada mama. Pasti mama akan berasa gembira kerana dia sudah bertemu pengganti Arman.

Suria berjalan berjingkit-jingkit ke arah mamanya dengan niat ingin memberi kejutan. Belum sempat dia menyergah, mama sudah bersuara dahulu.

“Assalamualaikum, Suria Hani.”

“Wa alaikummussalam, mamaku sayang. Su baru jer nak surprisekan mama. Macam mana mama tahu Su dah sampai?” Suria kini telah berdiri di tepi mamanya sambil menyalam tangan dan mencium pipi wanita itu. Terasa seperti sudah lama dia tidak pulang bertemu mama padahal baru sebulan yang lepas dia menghabiskan cuti panjang di kampung.

“Su kan anak mama, sensor hati mama kuat kalau Su ada dekat dengan mama. Balik sorang jer ke?” Mama meninjau-ninjau sekeliling mencari-cari jika ada sesiapa menemani kepulangan Suria kali ini.

“Sejak bila pulak Su balik berdua. Nak balik dengan siapa pulak?” berkerut dahi Suria melihatkan aksi mamanya yang luar dari kebiasaan.

“Manalah tau kot-kot ada yang teman Su balik kali ni.”

“Ada-ada jer lah mama ni. Ma, Su lapar…” Suria merengek manja sambil berpaut pada lengan mamanya. Dia sengaja menukar rentak bicara supaya mama tidak lagi bertanya tentang perihal ‘teman’ nya. Mama yang menyedari helah Suria hanya tersenyum nipis.

“Jom kita pergi makan kat cafĂ©. Hari ni Abang Zain masak lemak cili api ikan keli salai.” Mama memberitahu sambil tangannya lincah mengemaskan meja kerja yang bersepah.

Suria pula sudah kecur menelan air liur mendengarkan lauk kesukaannya itu. Lupa seketika tentang Emran dan kerinduan terhadap mama.

################################

Duduk seorang diri sementara menunggu matahari terbenam merupakan satu perkara yang tak akan Suria lepaskan bila pulang ke Port Dickson. Bertemankan desiran ombak laut yang memukul pantai dan tiupan angin Laut China Selatan, segala-galanya terasa sempurna. Mungkin lebih sempurna jika Emran ada menemaninya saat ini.

~Oh hati… kenapa harus aku teringatkan tentang lelaki itu di saat-saat seperti ini. Adakah dia juga sedang memikirkan tentang aku?~

Dengan mata yang terpejam, bibir Suria menguntumkan senyuman. Gegaran dari telefon bimbitnya membuatkan tumpuan Suria sedikit terganggu. Tangannya meraba di dalam poket seluar mencari telefon dan tanpa melihat siapa gerangan sang pemanggil, dia terus menekan butang hijau.

“Hello”

“Assalamualaikum my love. Miss me?” suara garau milik lelaki yang sedang dia fikirkan menerjah telinganya. Senyuman di bibir Suria semakin melebar kerana dia pasti lelaki itu tidak nampak reaksinya saat ini.

“Wa alaikum mussalam, Emran. Rindukan awak? Perlu ke?” Suria malu untuk mengaku.

“Kalau tak rindu, kenapa senyum sorang-sorang?”

“Mana ada saya senyum sorang-sorang. Saya tengah menghayati keindahan alam. Menunggu masa untuk melihat matahari terbenam. Entah-entah, awak yang tengah rindukan saya tapi malu nak mengaku.”

“Saya tak malu nak mengaku, Suria. Saya memang sentiasa rindukan awak. You had my heart and already stay in my mind, so tell me how am I going to live without my heart and how am I going to think if I already lost my mind. If I could, then I would you wherever you will go, Love.”

Kata-kata yang keluar dari mulut Emran membuatkan senyuman Suria semakin melebar. Hatinya terasa sangat senang dia benar-benar merindui kehadiran lelaki itu saat ini. Tapi mana mungkin dia akan berterus terang tentang perasaan dan rasa hatinya kepada Emran. Dia malu. Malu untuk memulakan langkah dan kerana itu dia hanya mengikut sahaja rentak cinta Emran sekaligus memberi tanda yang hatinya juga melagukan irama cinta yang sama. Ah! Gila rasanya. Cinta baru yang hadir sekelip mata memberikan rasa yang membuak-buak di dada sedangkan cinta dahulu yang di anyam bertahun lamanya tidak pernah memberikan rasa seperti ini.

“ermmmm….. Emran..” Suria memanggil nama Emran dengan nada suara yang paling lembut namun bisa menggegarkan jiwa lelakinya.

“Yes, Love.”

“sebenarnya… saya… ermmmm… saya…”

“sebenarnya apa, sayangku Suria”

“sebenarnya saya…… dahaga sangat. Dari tadi belum dapat minum air kelapa kegemaran saya. Kan best kalau saya dapat minum air kelapa kat tepi pantai ni.” Manja sahaja bunyi suara Suria yang bertujuan untuk menyakat perasaan Emran. Dia tahu yang lelaki itu menantikan kata-kata rindu dan cinta dari bibirnya, sengaja dia melarikan diri dari terus berbicara tentang perasaan.

“Air kelapa? Awak ni memang suka spoil mood romantic saya kan? Nasib baik awak jauh, kalau tak..”

“kalau tak, kenapa? Awak nak buat apa?” Suria tertawa gembira. Suka sangat hatinya dapat mengenakan Emran.

“Kalau awak dekat, saya dah cubit-cubit pipi awak sampai merah. Biar awak merayu-rayu supaya saya berhenti cubit.” Sangat geram bunyinya suara Emran mendengarkan gelak ketawa Suria yang tak berhenti.

“Elleh… cubit la, saya tak takut pun. Ha..ha..ha”

“sebab jauh awak berani la cakap, cuba kalau saya dekat depan awak sekarang, nak angkat muka pun awak takut.”

“Kalau awak berdiri depan saya pun, saya tak takut la.”

“Betul tak takut ni?”

“Betul la. Nak takut apa pulak. Awak bukannya makan orang”

Jantung Suria berdebar tiba-tiba sebaik sahaja dia habis menuturkan kata-kata. Tiada sebarang suara balasan dari pemanggil di hujung sebelah sana. Hanya dengusan nafas sahaja yang kedengaran. Tiba-tiba,

“Awak takut jatuh cinta dengan saya sebenarnya, kan?”

Kali ini suara Emran tidak lagi kedengaran dari dalam telefon, sebalik terasa sangat dekat seperti lelaki itu berada di belakangnya sahaja. Hembusan nafas lelaki itu juga terasa menampar lembut cuping telinga Suria sehingga membuatkan Suria menjerit.

“Emran!”

“Yes, my love”

“apa…apa..apa awak buat kat sini” Suria benar-benar terkejut melihat Emran yang kini sudah berdiri di hadapannya. Baru sebentar tadi dia berharap lelaki itu ada di sini.

“Saya nak temankan awak tengok matahari terbenam. I know you wanted to share this moment with me. Am I right, my love?” Emran memandang tepat ke wajah Suria. Belum sampai sehari berpisah, rindunya sudah menggunung tinggi, inikan pula mahu menunggu sehingga Isnin tiba, seakan serba tak kena setiap perbuatannya.

“Perasan!” Suria mengengsotkan sedikit punggungnya untuk memberikan ruang supaya Emran dapat berkongsi duduk di atas tikar kecil yang di bawa Suria.

Kedua-duanya hanya diam tanpa berkata-kata dan memandang ke arah pantai, menyaksikan matahari menyebarkan sinaran cahaya keemasan bergabung sekali dengan cahaya jingga dari selat horizon. Segalanya kelihatan amat sempurna. Emran bangkit dan melutut di hadapan Suria. Perlahan-lahan, Emran mencapai jari jemari Suria dan di genggam erat.

“Sayangku Suria. Saya cintakan awak lebih dari apa yang saya mampu katakan. Saya benar-benar mahu awak menjadi sebahagian dari hidup saya. Berkongsi segala suka dan duka bersama-sama. Saya menginginkan awak seperti Nabi Adam menginginkan Hawa, seperti ombak menginginkan pantai dan seperti paru-paru menginginkan udara. Saya sudah tak mampu menahan rasa yang menyesakkan dada setiap kali wajah awak menjelma di minda, dan kerana itu saya mahu kepastian dari awak…” Emran berhenti seketika untuk menarik nafas.

“Sudikah awak, Suria Hani binti Kamal, menjadi permaisuri di hati, menyempurnakan kekurangan diri dan melengkapkan tulang rusuk seorang lelaki yang bernama Ku Emran bin Ku Hashim ini?” bergetar suara Emran melafazkan pertanyaan.

Suria terkasima mendengarkan lamaran dari Emran. Air matanya menitis di pipi. Dia tidak menyangka yang Emran akan melamarnya hari itu. Dia tidak tahu sama ada dia perlu mengangguk sahaja atau pun menjawab ‘Ya’. Debaran di dadanya menggila.

Emran resah menanti jawapan dari Suria. Setiap saat yang berlalu umpama menutup ruang pernafasannya.

“Love, I’m still waiting for your answer. Will you be my wife, dear?” genggaman di tangan semakin erat.

Kali ini Suria mengangguk perlahan. Dia tidak mahu berpaling dan terus bermain tarik tali dengan Emran. Dia sudah terlanjur menyayangi lelaki itu dan tak mungkin dia sanggup melepaskan cinta kali ini.

“Alhumdulillah” suara Emran kedengaran amat lega. Seperti terlepas seketul batu dari bebanannya.
Emran menyeluk poket seluar dan mengeluarkan seutas rantai emas putih berloketkan sebentuk kunci. Dia beralih ke belakang dan mengalungkan rantai yang ditempah khas itu di leher Suria.

Suria membelek loket yang tergantung. Di sebelah depan loket itu terlakar namanya ‘Suria” manakala di sebelah belakangnya pula terlakar nama ‘Ku Em’. Loket itu di kucup perlahan.

“Emran, I love you!” terlafaz jua kata-kata keramat itu dari mulut Suria.

“I love you too, my love. Love you so much!”

Mata mereka bertentangan dan api cinta mula berserakan.

Dari kejauhan, terdapat sepasang lagi mata yang memerhatikan mereka dengan perasaan yang mendongkol marah.

“Kau milik aku, dan akan tetap jadi milik aku, EMRAN”

4 comments:

  1. sweetnye...
    rmntk btolla emran ni..

    ReplyDelete
  2. aalah sweetnye emran xdapat dibayangkan kalo ade lelaki yg mcm tu rasenye pompuan x bpijak bumi yang nyata rasenye sentiasa terawang2... tapi ade ke lelaki yg mcm tu kat dunia nie kan...

    ReplyDelete
  3. i love this entry. best sgt! sambung lagi pls...thank u banyak2 in advance! ;)

    ReplyDelete
  4. btw, Prot Dickson bukan kat Laut China Selatan..it's at Selat Melaka...

    ReplyDelete